Χρήση συμβατό με το GDPR του Διαχειριστή ετικετών Google – Ποια είναι η νομική κατάσταση; Αυτό το άρθρο σάς ενημερώνει σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του Διαχειριστή ετικετών Google, τη νομική σχέση με τον GDPR και τις βιώσιμες λύσεις συναίνεσης για cookie.
Διαχειριστής ετικετών Google και cookie – έτσι λειτουργεί το εργαλείο
Ο Διαχειριστής ετικετών Google χρησιμεύει ως εργαλείο για τη διαχείριση και τον έλεγχο των cookie, των εικονοστοιχείων μετατροπής ή των κωδίκων παρακολούθησης από προγράμματα όπως το Google Analytics ή το Bing Ads. Η ίδια η εφαρμογή λειτουργεί με ετικέτες και ενεργοποιητές και – όπως υποτίθεται συχνά – προωθεί τις πληροφορίες που συλλέγονται στον ιστότοπο μέσω cookies απευθείας στα κατάλληλα εργαλεία για περαιτέρω επεξεργασία. Οι ίδιοι οι κωδικοί, που χρησιμοποιούνται στην ιστοσελίδα για διάφορους σκοπούς (διαφήμιση, παρακολούθηση…), δεν αποθηκεύονται στον πηγαίο κώδικα του ιστότοπου, αλλά σε ειδικό κοντέινερ.
Η συνεργασία με τον διαχειριστή ετικετών είναι αποτελεσματική και απλοποιεί τη διαχείριση της παρακολούθησης και των cookie. Ακόμη και άτομα με μικρή εμπειρία στον τομέα της πληροφορικής μπορούν να ενσωματώσουν τους απαιτούμενους κωδικούς. Αυτό ισχύει και για τη λειτουργία του διαχειριστή ετικετών μέσω της απλά σχεδιασμένης και διαισθητικής διεπαφής ιστού, η οποία επίσης δεν απαιτεί ειδικές γνώσεις. Επιπλέον, σχεδόν όλες οι απαραίτητες ετικέτες και pixel είναι συνήθως διαθέσιμα ως πρότυπο . Οι χρήστες μπορούν όχι μόνο να επωφεληθούν από (σχεδόν) υποχρεωτικές εφαρμογές όπως το Google Analytics, αλλά και από το Bing Ads, το Google Ads ή εργαλεία δοκιμών όπως το AB Tasty.
Χωρίς διαχειριστή ετικετών, τα μεμονωμένα αποσπάσματα κώδικα θα πρέπει να εισαχθούν στον πηγαίο κώδικα του ιστότοπου με αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, απαιτούνται κατάλληλες γνώσεις προγραμματισμού για αυτό, εάν ο ιστότοπος πρέπει να λειτουργεί σωστά μετά την «παρέμβαση».
Απόρρητο Διαχειριστή ετικετών Google
Η απλή εργασία του Διαχειριστή ετικετών διασφαλίζει ότι το μάρκετινγκ είναι σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητο από το IT . Αυτό όχι μόνο εξοικονομεί χρόνο στις εταιρείες, αλλά επιτρέπει επίσης τη διάθεση πολύτιμων πόρων πληροφορικής αλλού. Τα πολυάριθμα πρότυπα για τον Διαχειριστή ετικετών Google είναι εξίσου ωφέλιμα. Το GTM παρέχει πρότυπα για προγράμματα όπως το Google Analytics, το Google Ads Remarketing, το Hotjar ή το Tradedoubler, τα οποία μπορείτε να προσθέσετε γρήγορα και εύκολα. Αναλυτικά, επωφεληθείτε από τα ακόλουθα οφέλη:
- εύκολο στη χρήση μέσω της διεπαφής Ιστού
- Η λειτουργία προεπισκόπησης απλοποιεί τη δοκιμή ετικετών
- πολλά διαθέσιμα πρότυπα
- διάφορα πρότυπα ετικετών, κανόνων και μεταβλητών
- ενσωματώνεται απρόσκοπτα στον κόσμο της Google
Κάντε το Google Tag Manager GDPR να συμμορφώνεται με τον GDPR
Ο Διαχειριστής ετικετών Google θεωρείται προβληματικός μετά την ακύρωση της Συμφωνίας Ασπίδας Απορρήτου από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ECJ) τον Ιούλιο του 2020 (” Schrems II “). Η συμφωνία ασπίδας προστασίας προέβλεπε αρχικά ότι οι ευρωπαίοι καταναλωτές μπορούσαν να βασίζονται στο ίδιο επίπεδο προστασίας δεδομένων κατά τη μεταφορά δεδομένων σε όλη τη λίμνη, όπως βρίσκουν στην ΕΕ. Το πρόβλημα: Λόγω της νομικής κατάστασης στις ΗΠΑ, οι αρχές μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα αμερικανικών κολοσσών όπως η Microsoft, η Google ή η Amazon μέσω του νόμου περί επιτήρησης του κράτους. Για τον Διαχειριστή ετικετών Google και τις εφαρμογές που συνδέονται με αυτόν, αυτό σημαίνει ότι η μεταφορά δεδομένων μπορεί θεωρητικά να πραγματοποιηθεί σε έναν πολύ στενό νομικό-τεχνικό διάδρομο στην καλύτερη περίπτωση. Στην πράξη, ωστόσο: Σύμφωνα με το Schrems II, εφαρμογές όπως το Google Analytics & Co δεν μπορούν να επιβληθούν με νομικά συμβατό τρόπο .
Ισχύει αυτό και για τον Διαχειριστή ετικετών Google; Κατ ‘αρχήν, σημαίνει ότι ο ίδιος ο Διαχειριστής ετικετών Google δεν ορίζει cookie και διαχειρίζεται μόνο cookie από το AdSense ή το Google Analytics σε ένα κοντέινερ. Από την οπτική γωνία του GDPR, το πρόβλημα εδώ είναι η προσθήκη για την επεξεργασία δεδομένων (12 Απριλίου 2021):
“Εάν υποδείξατε ότι βρίσκεστε στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ) κατά τη δημιουργία του λογαριασμού σας, έχετε ήδη αποδεχτεί την Τροποποίηση Επεξεργασίας Δεδομένων ως μέρος των Όρων Παροχής Υπηρεσιών.”
Προσθήκη του Διαχειριστή ετικετών Google στην επεξεργασία δεδομένων
Ωστόσο, ο κανονισμός για την προστασία δεδομένων απαιτεί διαφάνεια, ενώ οι πληροφορίες σχετικά με την επεξεργασία δεδομένων από τον γίγαντα των μηχανών αναζήτησης παραμένουν νεφελώδεις και ασαφείς:
“Η χρήση των δεδομένων του Διαχειριστή ετικετών Google
Απόρρητο Google
Ενδέχεται να συλλέξουμε πληροφορίες όπως πώς χρησιμοποιείται η υπηρεσία και πώς και ποιες ετικέτες αναπτύσσονται. Ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα δεδομένα για τη βελτίωση, τη διατήρηση, την προστασία και την ανάπτυξη της υπηρεσίας όπως περιγράφεται στην πολιτική απορρήτου μας, αλλά δεν θα κοινοποιήσουμε αυτά τα δεδομένα με κανένα άλλο προϊόν της Google χωρίς τη συγκατάθεσή σας.”
Η Google ισχυρίζεται εδώ ότι δεν συνδέει δεδομένα με άλλες υπηρεσίες της Google χωρίς τη συγκατάθεσή της. Ωστόσο, αυτό σε καμία περίπτωση δεν αποκλείει τη γνωστοποίηση σε τρίτους. Δεν είναι επίσης σαφές εάν η συλλογή δεδομένων είναι απολύτως απαραίτητη ή αν υπερβαίνει την απλή (τεχνική) αναγκαιότητα.
Λόγω αυτών των αβεβαιοτήτων, ο Διαχειριστής ετικετών Google δεν πρέπει ποτέ να εκτελείται χωρίς τη συγκατάθεση του χρήστη . Πολύ περισσότερο επειδή, απ’ ό,τι φαίνεται, ο ίδιος ο Διαχειριστής ετικετών Google ορίζει τα cookie ως εργαλείο ελέγχου και διαχείρισης, ακόμα κι αν οι κοινές δηλώσεις οδηγούν σε διαφορετική κατεύθυνση. Υποστηρίζεται ότι η GTM στέλνει δεδομένα μόνο από έναν ιστότοπο στα αντίστοιχα συνδεδεμένα εργαλεία.
Σύμφωνα με αυτήν την ανάγνωση, η διαχείριση των cookies, δηλαδή η ρύθμιση, η αλλαγή και η διαγραφή, πραγματοποιείται μόνο σε εφαρμογές όπως το Google Analytics. Αυτό επιτρέπει στο GTM να συνεργάζεται χέρι-χέρι με τους Διαχειριστές συναίνεσης cookie. Όπου οι ετικέτες και οι κανόνες ετικέτας μπορούν να αποκλειστούν από τον επισκέπτη του ιστότοπου εξαρχής, δεν ορίζονται πλέον μη απαραίτητα cookie. Ωστόσο, το πλεονέκτημα του κεντρικού ελέγχου σημαντικών εργαλείων μάρκετινγκ έχει εκλείψει, καθώς καμία από τις εφαρμογές δεν επιτρέπεται να συλλέγει καθόλου δεδομένα.
Σε αυτό το πλαίσιο, ωστόσο, τα ιστολόγια επισημαίνουν ότι δεδομένα (IP, πληροφορίες προγράμματος περιήγησης, γλώσσα, …) και πιθανώς cookie μεταφέρονται ήδη όταν φορτώνεται ο Διαχειριστής ετικετών Google πριν από την αναπαραγωγή του Google Analytics and Co. Ενόψει του Schrems II, αυτή η κατάσταση είναι αμφίβολη, καθώς τα δεδομένα αποστέλλονται σε όλη τη λίμνη στις ΗΠΑ, μια πολιτεία που μετά το Schrems II θεωρήθηκε «ανασφαλής τρίτη χώρα» λόγω πολλών σκανδάλων δεδομένων. Ένα άλλο πρόβλημα είναι η ανάγκη επεξήγησης όλων των εργαλείων που χρησιμοποιούνται, συμπεριλαμβανομένου του GTM, σύμφωνα με το άρθρο 13 GDPR, δεδομένου ότι αυτά τα εργαλεία θα πρέπει τουλάχιστον να επεξηγούνται στη δήλωση προστασίας δεδομένων .
Μείνετε ενημερωμένοι!
Εγγραφείτε στο NewsletterΔιαχειριστής ετικετών Google και η συνάρτηση συμμετοχής
Ο Διαχειριστής ετικετών Google αποδεικνύεται πιο συμβατός με το GDPR όσον αφορά τη συμμετοχή. Το ιστορικό: Από την απόφαση του ΔΕΚ σχετικά με τη συγκατάθεση cookie της 1ης Οκτωβρίου 2019, οι χρήστες πρέπει να συμφωνούν ενεργά στη χρήση των cookies και είτε να κάνουν κλικ στα αντίστοιχα πλαίσια ελέγχου οι ίδιοι είτε όχι. Για να αποτρέψετε τη ρύθμιση των cookie χωρίς ενεργή συναίνεση, ρυθμίστε τη συμμετοχή μέσω του Διαχειριστή ετικετών Google. Αυτό διασφαλίζει την προστασία δεδομένων στον Διαχειριστή ετικετών Google.
Για να ρυθμίσετε τη συμμετοχή στο Διαχειριστή ετικετών Google, δημιουργήστε μια μεταβλητή, έναν κανόνα ετικέτας και το TAG. Ρυθμίστε την ενεργοποίηση και αποκλείστε τα αναλυτικά στοιχεία μετά τη ρύθμιση του cookie. Τέλος, εφαρμόστε έναν προκαθορισμένο σύνδεσμο HTML στη σελίδα αποτύπωσης ή προστασίας δεδομένων του ιστότοπου. Εάν το CMS εμποδίζει την υλοποίηση του συνδέσμου, απαιτείται ένα συμβάν onload αλλάζοντας τον κώδικα της ετικέτας και προσαρμόζοντας ανάλογα τον κανόνα ετικέτας.
Η ρύθμιση της λειτουργίας συμμετοχής μέσω του Διαχειριστή ετικετών Google είναι σχετικά απλή, λόγω των εύκολα κατανοητών οδηγιών που είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο και δεν απαιτεί απαραιτήτως εις βάθος γνώσεις πληροφορικής.
Διαχειριστής ετικετών Google – Εργαλεία συναίνεσης GDPR και cookie
Μόνο αν αγνοήσετε τις προβληματικές περιοχές GDPR και Schrems II, μπορείτε να αναφέρετε τη βασική ευκολία του Διαχειριστή ετικετών Google ως πλεονέκτημα. Αυτό προκύπτει από την απλή και απλή ενσωμάτωση λύσεων συναίνεσης cookie στην εφαρμογή Google. Το banner συναίνεσης cookie χρησιμεύει ως ενδιάμεσος μεταξύ των επιλογών συμμετοχής που ορίζονται στο GTM και του επισκέπτη του ιστότοπου, ο οποίος θα πρέπει να είναι ελεύθερος να αποφασίσει εάν θα συμφωνήσει με cookies ή μια επιλογή από αυτά ή να απορρίψει όλα τα cookies.
Αντίστοιχα, οι κανονισμοί προστασίας δεδομένων έχουν ως αποτέλεσμα την κατανομή των καθηκόντων και τη συνεργασία μεταξύ των λύσεων περιεχομένου cookie και του Διαχειριστή ετικετών Google. Ο Διαχειριστής ετικετών Google επαρκεί για τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις συμμετοχής. Προκειμένου να συμμορφωθεί ο Διαχειριστής ετικετών Google DSGVO, οι λύσεις συναίνεσης για cookie είναι απαραίτητες, καθώς εμφανίζουν στον επισκέπτη του ιστότοπου ένα παράθυρο επιλογής για τη συναίνεση ή την απόρριψη των cookie. Εφόσον ο χρήστης δεν δώσει τη συγκατάθεσή του, ο Διαχειριστής ετικετών Google θα συνεχίσει να αποκλείει τα cookie που πρόκειται να οριστούν. Μόνο όταν ο επισκέπτης του ιστότοπου έχει συναινέσει ενεργά στα cookies, τα αντίστοιχα cookies θα αποθηκευτούν στην τελική συσκευή του χρήστη.
Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste
Λύσεις συναίνεσης cookie για ασφάλεια και ευκολία
Η αγορά προσφέρει μια ποικιλία διαφορετικών λύσεων για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τον GDPR καθώς και με τις οδηγίες περί προστασίας προσωπικών δεδομένων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που σχετίζονται με τα cookies και την παρακολούθηση. Υπάρχουν λύσεις που ουσιαστικά μπλοκάρουν όλα τα cookies και τα trackers και τα απελευθερώνουν μόνο μόλις συμφωνήσει ο επισκέπτης του ιστότοπου. Σε αυτήν την περίπτωση, θεωρητικά δεν θα ήταν απαραίτητο να ρυθμίσετε τη συμμετοχή στο Διαχειριστή ετικετών Google.
Άλλες λύσεις διαχείρισης περιεχομένου cookie προσφέρουν εκτεταμένες υπηρεσίες εκτελώντας όλες τις υπηρεσίες της Google σε ένα δίκτυο κάτω από τη διεπαφή του ιστότοπου και δημιουργώντας το παράθυρο επιλογής για τον επισκέπτη του ιστότοπου. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο υποστηρίζετε λύσεις συναίνεσης για cookie για τη συμμόρφωση του Διαχειριστή ετικετών Google DSGVO. Λόγω της τρέχουσας νομικής κατάστασης, η υποτιθέμενη άνεση του Διαχειριστή ετικετών Google μετατρέπεται σε εξορυσσόμενη περιοχή. Η μόνη διέξοδος θα ήταν λιγότερο βολική: γιατί να μην χρησιμοποιήσετε έναν διαχειριστή ετικετών που εκτελείται τοπικά στον δικό σας διακομιστή αντί να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό;
Η εξατομικευμένη λύση για κάθε χειριστή ιστότοπου
Το banner συναίνεσης είναι το παράθυρο επιλογής που μια λύση συναίνεσης cookie παρουσιάζει στον επισκέπτη του ιστότοπου για να επιτρέψει ή να απορρίψει την αποθήκευση των cookies. Αυτά τα παράθυρα διαφέρουν ως προς τη φιλικότητα προς τον χρήστη, προσαρμόζονται συχνά στη διάταξη του ιστότοπου και αλληλεπιδρούν με τον Διαχειριστή ετικετών Google για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τον GDPR. Επειδή ο Διαχειριστής ετικετών ακυρώνει τη συμμετοχή μόνο εάν ο επισκέπτης του ιστότοπου συμφωνεί με την αποθήκευση των cookie.
Η αγορά προσφέρει ένα ευρύ φάσμα ισχυρών λύσεων συναίνεσης cookie, γνωστές και ως πάροχοι διαχείρισης συναίνεσης (CMP). Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορείτε να προσαρμόσετε βέλτιστα τις λύσεις στις απαιτήσεις της εταιρείας σας ή του ιστότοπού σας. Αυτό περιλαμβάνει την ενσωμάτωση των υπαρχόντων εργαλείων ανάλυσης, τον ατομικό σχεδιασμό του παραθύρου συμμετοχής ή την προρύθμιση της επιλογής cookie για τον επισκέπτη του ιστότοπου.
Ως εταιρεία, έχετε την επιλογή μεταξύ δωρεάν και επί πληρωμή λύσεων. Ιδίως οι μικρότερες εταιρείες συχνά επιλέγουν δωρεάν λύσεις ως πρώτο βήμα. Ωστόσο, βεβαιωθείτε ότι η επιλεγμένη CMP πληροί αξιόπιστα τις απαιτήσεις του GDPR.
Απαιτήσεις GDPR για παρόχους διαχείρισης συναίνεσης
Ο GDPR δεν είναι μόνο ένα ζήτημα για τον Διαχειριστή ετικετών Google, αλλά και για τις απαιτήσεις για τη σχεδίαση περιεχομένου ενός banner συναίνεσης. Αυτά τα σημεία επιβεβαιώθηκαν επίσης με δικαστική απόφαση του ΔΕΚ και ως εκ τούτου είναι δεσμευτικά.
- Οι αποδέκτες των δεδομένων πρέπει να παρουσιάζονται με σαφήνεια
- σαφή παρουσίαση της δραστηριότητας επεξεργασίας δεδομένων, μάρκετινγκ, ανάλυσης κ.λπ.
- Ο επισκέπτης του ιστότοπου πρέπει να μπορεί να επιλέξει ή να αποεπιλέξει κάθε ταξινόμηση ξεχωριστά
- καμία προεπιλογή αποδεκτών και δραστηριοτήτων
- όλα τα cookies πρέπει να αποκλειστούν μέχρι να συμφωνήσει ο χρήστης
Άλλα σημαντικά σημεία που πρέπει να πληροί μια ισχυρή λύση συναίνεσης και που πρέπει οπωσδήποτε να έχετε υπόψη σας προτού αποφασίσετε για ένα προϊόν από τον πάροχο:
- Τοποθεσία αποθήκευσης της συγκατάθεσης – τοπικά στη συσκευή χρήστη ή σε μια βάση δεδομένων (σημαντική για την ικανότητα του χειριστή του ιστότοπου να παρέχει πληροφορίες)
- Ποιες επιλογές υπάρχουν για τον χρήστη για να ανακαλέσει τη συγκατάθεσή του ή να ελέγξει την κατάσταση της δικής του συγκατάθεσης;
- Διάρκεια ζωής των μπισκότων
- Υπάρχουν λεπτομερείς πληροφορίες για την επεξεργασία των δεδομένων;
- Είναι ξεκάθαρα αναγνωρίσιμος ο σκοπός ενός cookie;
Ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιείτε εργαλείο επί πληρωμή ή δωρεάν: επιλέξτε μόνο τη λύση συναίνεσης cookie ενός παρόχου διαχείρισης συναίνεσης που πληροί αυτές τις απαιτήσεις.
συμπέρασμα
Φυσικά: Ο Διαχειριστής ετικετών Google απλοποιεί σημαντικά την ενσωμάτωση κοινών εργαλείων, ειδικά για σκοπούς μάρκετινγκ. Ωστόσο, η ενσωμάτωση έχει αποδειχθεί προβληματική το αργότερο με την απόφαση του ΔΕΚ του Ιουλίου 2020 που αναφέρεται ως Schrems II. Τα δεδομένα εισέρχονται στις ΗΠΑ μέσω της χρήσης του GTM (και άλλων συνδεδεμένων εργαλείων) και έτσι προσφέρουν στόχους για μηνύσεις και πρόστιμα. Επίσης, από την άποψη του GDPR, ο Διαχειριστής ετικετών Google λειτουργεί οτιδήποτε άλλο εκτός από συμβατός με τον GDPR λόγω αόριστων δηλώσεων σχετικά με το θέμα της επεξεργασίας δεδομένων. Επομένως, μια νομικά άψογη ενσωμάτωση του GTM είναι σχεδόν αδύνατη. Η μόνη προοπτική που απομένει προς το παρόν είναι η φόρτωσή του μόνο κατόπιν συναίνεσης μέσω ενός παρόχου συναίνεσης cookie, όπως το consentmanager , προληπτικά. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι είστε στην ασφαλή πλευρά.