Νέος

Ανάλυση: Cookies στα κορυφαία 100 ηλεκτρονικά καταστήματα


Μέρος της δουλειάς μας στο consentmanager είναι να δούμε τι κάνει η αγορά. Γι’ αυτό, πήραμε τα κορυφαία 100 γερμανικά ηλεκτρονικά καταστήματα και εξετάσαμε πού, πότε και ποια cookies ρυθμίζονται και τι είδους banner για cookie χρησιμοποιούνται. Το αποτέλεσμα: υπάρχει περιορισμένη ζήτηση.

ένα γράφημα που δείχνει τον αριθμό των cookies που χρησιμοποιούνται χωρίς συγκατάθεση στα κορυφαία 100 γερμανικά ηλεκτρονικά καταστήματα

Στα κορυφαία 80 cookies χωρίς συναίνεση

Για την ανάλυση, πήραμε τη λίστα με τα 100 κορυφαία ηλεκτρονικά καταστήματα με τον υψηλότερο τζίρο το 2020 από την EMI και καλέσαμε κάθε κατάστημα ξεχωριστά με το πρόγραμμα περιήγησης Chrome σε κατάσταση ανώνυμης περιήγησης. Η προσδοκία μας ήταν να δούμε ίσως μια χούφτα cookies στις σελίδες κατά μέσο όρο – το αποτέλεσμα της αντιμετώπισης της προστασίας δεδομένων σε αυτά τα ηλεκτρονικά καταστήματα ήταν κάτι παραπάνω από αποθαρρυντικό:

Από τις 100 σελίδες, δεν υπήρχε ούτε ένα cookie σε μόνο 2 σελίδες, αλλά υπήρχαν περισσότερα από 30 cookie σε 15 σελίδες – χωρίς να έχετε κάνει κλικ στο κουμπί συναίνεσης, προσέξτε. Η (θλιβερή) κορυφή καταλαμβάνεται από έναν έμπορο λιανικής μόδας που ορίζει ολόκληρα 80 cookies πριν ο επισκέπτης συναινέσει – παρόλο που εμφανίζεται ένα banner cookie στον ιστότοπο που επιτρέπει την άρνηση. Ακόμη και ο μέσος όρος είναι σημαντικά υψηλότερος από ό,τι περιμέναμε σε περίπου 16 cookies (πριν από την έγκριση) ανά κατάστημα . Ακόμα κι αν τα καταστήματα έλεγαν ότι πολλά μπισκότα θα μπορούσαν να είναι “λειτουργικά” και “απαραίτητα” – είναι πραγματικά απαραίτητα 16 μπισκότα για αυτό;

Πανό για cookie επωνυμίας “Σπιτικά”.

Μας εξέπληξε επίσης ο αριθμός των καταστημάτων που προτίμησαν να δημιουργήσουν τα δικά τους cookies ή να χρησιμοποιήσουν έτοιμα σενάρια από το Διαδίκτυο αντί για μια επαγγελματική λύση cookie. Περίπου το 40% των διαδικτυακών καταστημάτων που συμμετείχαν στην έρευνα χρησιμοποιούσαν σπιτικά μπισκότα banner. Το αποτέλεσμα είναι αντίστοιχα φτωχό εδώ: μόνο πολύ λίγα σχεδιάστηκαν για να συμμορφώνονται με το GDPR/ePrivacy.

Ωραία σχεδιασμένη αλλά όχι συμβατή

Δυστυχώς, υπάρχουν μόνο λίγα θετικά παραδείγματα. Παρόλο που ορισμένα καταστήματα αποκλείουν τους τρίτους παρόχους με υποδειγματικό τρόπο, δεν είναι πλήρως ολοκληρωμένα όσον αφορά την επικοινωνία στο επίπεδο συναίνεσης. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, υπάρχει έλλειψη βασικών πληροφοριών, όπως ποιοι πάροχοι χρησιμοποιούνται, ποιοι σκοποί επιδιώκονται ή ποιες νομικές βάσεις χρησιμοποιούνται. Πολύ λίγα καταστήματα αναφέρουν στην πραγματικότητα τα cookies και τους σκοπούς της πλειοψηφικής λίστας, αλλά δεν υπάρχουν πάροχοι.

Ορισμένοι ιστότοποι καταβάλλουν προσπάθεια με το γραφικό σχέδιο – αλλά πολύ συχνά η εστίαση φαίνεται να είναι να παροτρύνουν τον επισκέπτη να κάνει κλικ στο “Αποδοχή”. Για παράδειγμα, ένα κατάστημα μουσικής χρησιμοποιεί ένα αστείο μπάνερ cookie, αλλά και εδώ υπάρχει έλλειψη ίσης μεταχείρισης μεταξύ αποδοχής και απόρριψης:

ένας χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων μιας γιαγιάς που φέρνει ένα πιάτο με μπισκότα και μια παράγραφο κειμένου

Το Περιφερειακό Δικαστήριο του Ρόστοκ προειδοποίησε πρόσφατα ότι είναι σημαντική η ισότιμη εκπροσώπηση της αποδοχής και της απόρριψης. Ωστόσο: Από τα 100 ηλεκτρονικά καταστήματα που εξετάσαμε, μπορέσαμε να βρούμε μόνο ένα στο οποίο η απόρριψη είναι δομημένη με τον ίδιο τρόπο όπως η αποδοχή. Σε 50 καταστήματα δεν υπήρχε άμεση επιλογή άρνησης, απλώς ένα κουμπί ή σύνδεσμος “Ρυθμίσεις”. Συνολικά 8 καταστήματα είχαν επίσης ένα μπάνερ cookie στο οποίο δεν υπήρχε ούτε ρύθμιση ούτε κουμπί ή σύνδεσμος απόρριψης.

αρνητικά παραδείγματα

Μεταξύ των πολλών ηλεκτρονικών καταστημάτων, υπάρχουν πολλά που γίνονται σωστά – αλλά δυστυχώς υπάρχουν επίσης πολλά καταστήματα που φαίνεται να εξακολουθούν να ζουν στην προ του GDPR εποχή. Ακολουθούν ορισμένα αρνητικά παραδείγματα για το πώς να μην το κάνετε:

Ένα παράδειγμα banner cookie με κουμπί "Αποδέχομαι".
Ένα παράδειγμα banner cookie με κουμπί "Συμφωνώ".
Ένα πολύ διακριτικό banner cookie με κουμπί "Συμφωνώ".
Ένα απλό μπισκότο banner

συμπέρασμα

Συμπερασματικά, το γερμανικό διαδικτυακό εμπόριο είναι δυστυχώς πολύ απογοητευτικό. Σύμφωνα με τη Statista, κάθε μία από αυτές τις εταιρείες έχει πραγματοποιήσει ετήσιες πωλήσεις άνω των 70 εκατομμυρίων ευρώ – αλλά την ίδια στιγμή μόνο λίγα ηλεκτρονικά καταστήματα καταφέρνουν να εμφανίσουν ένα επίπεδο συναίνεσης περίπου συμβατό με τον GDPR. Από αυτή την άποψη: Αγαπητά ηλεκτρονικά καταστήματα, βελτιώστε επειγόντως την ανάγκη να καλύψουν τη διαφορά 🙂

Εάν θέλετε να μάθετε τι πρέπει να περιέχει τουλάχιστον ένα banner cookie για την προστασία των δεδομένων του ηλεκτρονικού καταστήματος, μπορείτε να βρείτε ορισμένες πληροφορίες στη λίστα ελέγχου του ηλεκτρονικού μας καταστήματος GDPR .


περισσότερα σχόλια

Digital Services Act
σωστά

Ισχύει ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) και για την εταιρεία σας; Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν επιπλέον υποχρεώσεις

Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες ορίζει πρόσθετες απαιτήσεις διαφάνειας για διαδικτυακές πλατφόρμες. Ο ορισμός της διαδικτυακής πλατφόρμας βάσει του DSA μπορεί να ισχύει για την επιχείρησή σας. Ως αποτέλεσμα, ενδέχεται να σας ζητηθεί να συμμορφωθείτε με τις πρόσθετες απαιτήσεις διαφάνειας του DSA. Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε εάν η επιχείρησή σας εμπίπτει σε αυτήν […]
A picture of a cookies with a red circle in the middle and the caption 1st party cookies and 3rd party cookies
Νέος

Κατάργηση των cookie τρίτων και προσαρμογή των ρυθμίσεων πεδίου συναίνεσης CMP

Η επικείμενη κατάργηση των cookies τρίτων σημαίνει μεγάλη αλλαγή στη χρήση των πεδίων συναίνεσης consentmanager συναίνεσης. Από τον Ιούνιο, consentmanager δεν θα ορίζει πλέον cookie τρίτου μέρους στον τομέα consentmanager .net . Ως αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής, ορισμένες από τις επιλογές εύρους συναίνεσης, όπως η συγκατάθεση για συγκεκριμένο λογαριασμό και η συναίνεση για συγκεκριμένη CMP, […]